KültürManşetSöyleşi
Murat Evgin: Karakteri tanımadan dizi müziği yapılamaz
Uzun yıllardır dizi müzisyenliği yapan Murat Evgin, müziğin ses çıkarma ihtiyacından doğmuş bir eylem olduğunu düşünüyor. Bir süredir Neflix dizilerine de müzik yapan Evgin’e göre başarılı bir dizi müziği yapabilmek için o dizide yer alan karakterleri çok iyi tanımak gerekiyor.
BİZİM MÜZİĞİMİZDE HER MAKAMIN AYRI BİR DUYGUSU VAR
Müzisyenlik/müzik mesleki ve teknik anlamlarının dışında sizin için ne ifade ediyor?
Bence müzik ses çıkarma ihtiyacından doğmuş bir eylem. Düşünsenize ilk insanlar yiyecek için avlanırken, doğada yaşadıkları korkunç anları hareketlerle ve seslerle anlatmaya çalışmışlar. Yetmemiş gördükleri hatta mücadele ettikleri hayvanların resimlerini mağara duvarlarına çizmişler. Bir çok sanatın doğuşu böyle gerçekleşmiş. Bir şeyleri anlatma çabası… Bana hep ilginç geliyor konuşarak kendimizi ifade edebiliyorken, neden bir de ezgilerle kelimeler söylüyoruz? Sonra anlıyorum ki müzik çok sihirli bir şey, notaların yan yana gelişi bizde değişik ruh halleri uyandırıyor. Bizim müziğimizde de her makamın ayrı bir duygusu var. Örneğin Rast Makamı mutluluk, sevinç hissi verirken; Hicaz hüznü yansıtır. Yani müziğin insan üzerinde bir etkisi var. Müzik beni hem mutlu ediyor hem de çok rahatlatıyor. Müzik yapmaya başladığımdan beri müzik dinlemeye daha az vakit ayırdığımı fark ettim; çünkü yoğun tempoda günde 9 – 10 saat müzik yapmaktan kulaklarımız yoruluyor, ondan sonra insan başka bir müziği değil sessizliği arıyor. Müzik yapmadığım ve sadece iyi bir dinleyici olduğum ergenlik yıllarımda da müziğe çok âşıktım.
BESTE YAPMAK İÇİN KARAKTERİ TANIMAK GEREKİR
Dizi müziği yapabilmek için o diziye oldukça hâkim olmak gerekli mi?
Dizi müziğinde hikâyeye hâkim olmak gerekiyor. Dizideki karakterleri ve hayattaki isteklerini bilmek gerekiyor; çünkü Marmara Üniversitesi’nde aldığım sinema eğitiminde de okuduğumuz gibi hiç bir karakter yüzde yüz iyi ya da kötü değildir. Her karakterin hayatta istekleri vardır ve bu istekler başka bir karakterin istekleri ile çatışır ve filmin senaryosundaki çatışma burada başlar. Filmi seyirciye izleten de bu çatışmadır. Ben bir diziye başlarken yönetmenden, yapımcıdan veya senaristten bana olay örgüsünü ve özellikle de karakterleri iyice anlatmasını rica ederim. Operada Wagner’den gelen bir gelenek vardır önemli karakterleri kendilerine ait bir müzikleri olur. Hatta bazı mekanların da özel müzikleri vardır. Bu film müziği alanında da kullanılmaktadır. Bir karaktere özel bir beste yapmak için o karakteri tanımak gerekiyor. Benim yaptığım dizi müziklerinde de dikkat ederseniz bu böyledir. Örneğin Arka Sokaklar’da Şevket Çoruh’un rol verdiği Mesut karakterinin O’nu tanımlayan özel bir müziği vardır. Yine Elif dizisindeki Elif karakterinin çektiği acıları, O’nun masumiyetini anlatan özel bir müzik vardır.
Son şarkınız Yalan Yok Sevdim’den de bahsedebilir misiniz?
Yalan Yok Sevdim’in sözlerinde doyurulmamış bir sevgi ihtiyacı var. Bir ayrılık şarkısı; ama çok hareketli ve pozitif bir ritmi ve müziği var. Biraz esprili bir klip çekelim dedik ve Ukrayna’da yaşayan, Hollywood’da da çalışmış Metin Güngör klibi Ukrayna’nın daha az bilinen Zaporojya kentinde çekmeyi teklif etti. Zaporojya’nın basketbol takımının ponpon kızları ile eğlenceli bir klip çektik. Klipteki genç, aşk acısından günlük hayattaki güzellikleri fark etmiyor, sürekli yanında yürüyen ponpon kızlar da O’na fark edemediği fırsatları göstermeye çalışıyor.
NETFLIX İÇİN KURALLARIMI YIKTIM
Netflix dizisine müzik yapma süreci nasıl gelişti, ilk teklif aldığınızda neler hissettiniz?
Hep yurtdışında bir şeyler yapmak istiyordum. Bir fuarda yabancı yapımcılarla tanıştık, tabi Türk dizilerinin dünyadaki başarılarını takip ediyorlar az çok müziklerimizi tanıyorlar. Epik müzik yapıp, yapamayacağımı sordular ben de “Yapabilirim” dedim. Bu aşamada projenin NETFLIX’te yayınlanacağını henüz bilmiyordum. Hayatımdaki bir kuralı NETFLIX için yıktım ve demo yapmayı kabul ettim. Yaptığım demo beğenilince NETFLIX’deki Myths & Monster adlı tarihsel dizinin müziklerine imza attım. Bir Türk besteci olarak benim için çok heyecan verici bir gelişme. Doğrusu yurtdışında bile bir yapımcı NETFLIX’e müzik yaptığımı öğrendiğinde ilgi gösteriyor. Yani orası için de güzel bir etiket. Myths & Monsters’dan sonra da İngiltere’de yayınlanan 4 bölümlük bir dizi belgeselin müziklerini yaptım. İsmi The Stuarts. Britanya’yı 100 yıl boyunca yöneten ilk aileyi konu alan hem belgesel hem de canladırmalarla dolu bir yapım.